zondag 16 december 2012

Nood breekt wet

Ooit zweerde ik dat ik nooit dekbedovertrekken zou naaien. Er kruipt teveel stof in en je vindt er in de winkels vaak zo'n mooie! Plus, ik zag er ook het nut niet van in want als ge slaapt hebt ge uw ogen dicht he!

zwaantjes

flanel

Maar zoals gezegd. Nood breekt wet. Ons oude huis was een heel goed, degelijk en warm huizeken. Ons tijdelijke huurhuis is dat niet. Helaas. Ik ben hier al tig keer gestorven van de kou. De afgelopen 2 nachten was het weer merkelijk warmer maar de nachten daarvoor bracht ik huilende kindjes naar bed, kindjes die met hun kamerjas en 2 pyjama's over elkaar gingen slapen. En dat is triestig toch?

knuffelzacht

Ik ging naar De Strik, kocht er 2 keer 5 meter flanel en stikte op een avondje 2 dekbedovertrekken en bijbehorende kussenslopen. Ondertussen zetten we bij voorspelde vriesnachten ook de verwarming een beetje op en verlangen we nog meer naar ons laagenergie huis dat ons volgende winter zal verwarmen.

content

ingestopt

(nep)slaap

ingestopt

Met 5 meter maak je precies 1 dekbedovertrek met kussensloop. Een kussensloop meet 60cm op 70cm, een dekbedovertrek meet 2m lang op 1m40 breed (mijn stof was na het voorwassen 1m52 breed). Ik hield nog een instopstrookje van 25cm over aan het voeteneind.

33 opmerkingen:

  1. Serieus werkje toch maar prima resultaat zo te zien, lekker knusjes in het nieuwe dekbed!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is het werk toch wel waard, ziet er prachtig uit
    en oh, wat is flanel lekker warm! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Ze hadden veel keus in romantische bloemetjes! Moeilijk kiezen!

      Verwijderen
  4. Een tip die ik nog kreeg, voor onze koukleum van 22 maand, een donsdeken bovenop de matras leggen... Nog niet getest, maar de volgende koudegolf is het zo ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga heel soms met wanten, sjaal en muts slapen ;-) Dus hier wordt ook erg uitgekeken naar een huis met een warme jas.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik haat kou en honger...word ik heel erg pissed van.
    Kersenpitkussentjes in hun bedje leggen en hopen dat het snel weer lente is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staan warmwaterblazen op hun kerstlijstje want we hebben geen microgolfoven meer.

      Verwijderen
  7. Maar heel mooie overtrekken heb je gemaakt
    Liefs Zohra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik stikte ook flanellen babyovertrekken, want dat bleek zogoed als onvindbaar voor babymaat dekbedjes. En er gaat niets boven in flanellen pyjama onder een flanellen dekbed kruipen. Het wordt alleen des te moeilijker om 's morgens er weer uit te geraken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ocharme, ik heb compassie met jou! En de kindjes ook uiteraard!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mor gij, wij slapen hier altijd zonder chauffage. Die staat nooit op in de slaapkamers. Wij slapen in de winter zelfs met het venster op kipstand.
    Maar wij hebben idd wel een flannellen overtrek...zalig om daar onder te kruipen en instant warm te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moh zo schoon en het ziet er zo lekker warm en gezellig uit. Ze gaan 's morgens niet meer uit hun bed willen komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. amai, da is den eerste keer dat ik zo ne mooie flanel zie die je in de stoffenwinkel kan kopen! zou er zo onder willen kruipen. hopelijk kunnen jullie snel in jullie nieuwe huis en wordt het geen al te koude winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Serieus groot werk! Wat een vrolijke flanel!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Flanel, wat een idee!! Wij wonen nl.in een non-geïsoleerd schattig huis. Maar die koude nachten hé! Ik naai altijd mijn beddengoed zelf, maar ik ga nu m'n ogen richten op superzacht en warm flanel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is hélemaal geen groot of moeilijk werk hoor! Gewoon een lap van 4m dubbelvouwen en de zijnaden dichtstikken. Met de overlocker is 1 set klaar op een half uurtje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb het altijd koud en zou heel graag zo'n overtrek hebben.
    Misschien een werkje voor de kerstvakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hij heeft daar precies nog schone flanel zeg ! Ik vind het alleszins wel mooi geslaagde dekbedovertrekken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wol, jong! Wol!
    Onze kinderen hebben wollen pyama's. Geen kou meer gehad sinds we daarmee begonnen zijn.
    Nog veel warmer dan flanel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie stofjes heb je gebruikt! En wat zullen de meisjes heerlijk slapen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zie daar eens. Die kinders doen vannacht hun extra pyjama uit: te warm :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oh, hopelijk hebben ze nu warm genoeg...
    Heel schone flanel trouwens! Echt iets voor de meisjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oooh, wat ga je blij zijn in je nieuwe huis! Wij hebben ook 4 jaar met een extra flanellen laken onder onze gewone bedovertrek geslapen. Het ergste was dan 's ochtends: je deken van je afgooien om instant te bevriezen. Leve de goei isolatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat sneu dat het zo koud is bij jullie 's nachts! Maar wat een heerlijke stofjes. Dat moet toch al een stukje warmer zijn hoop ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi resultaat.... Indien je dochters het nog te koud hebben,kun je het onderlaken ook vervangen door een fleecedekentje : je kruipt in bed en de fleece doet het bed direct veel warmer aanvoelen of een gewoon katoenen of flanellen laken. Sinds 'op mijn kant' een fleecedekentje ligt bovenop het onderlaken, gebruik ik mijn elektrische deken totaal niet meer en heb het direct warm genoeg als ik in bed kruip.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. oh die gele s geweldig!!!
    t s inderdaad een gewoonte, denk k,
    manlief zet zelfs bij vries de raam op een kiertje!
    mor uw kids zien er heel gelukkig uit dus missie geslaagd zou k zeggen, ge kunt weer gerust gaan slapen ;-)
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel mooi. Soms moet je wat en verander je een beetje van stanpunt. Niks mis mee; het resultaat mag er zijn! Wat een lieve foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat mooi! En geel... ik vind dat heerlijk. Minder brrrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Heel leuk geworden. En wat een prachtige kinderen heb je.

    BeantwoordenVerwijderen