donderdag 8 november 2012

Winterjas numero 3

Het is niet zo dat ik het meesterstuk tot op het laatst heb gehouden. Integendeel zelfs want ik vind dit de minst geslaagde jas van de drie. Gelukkig is de dochter ermee in de wolken want ze heeft 'm zelf gekozen! En hij is ook berewarm, dat maakt al veel goed.

frak


Op deze foto lijkt het alsof de voorpanden niet even lang zijn. Lijkt. Want ze zijn wél evenlang en de knopen staan wél goed geschikt (al staan de knoopsgaten niet horizontaal, wat wel zo lijkt te horen in de jassenmakerij precies). Het ene voorpand is gewoon een beetje omgekruld naar binnen.

zij


achter


Stella wilde graag een jas met een kap en met niet teveel truttigheid. Ik versta dat, ik ben zelf eigenlijk ook wel zo. Ze koos resoluut voor jasje 26 uit de Knippie nr 4/2012 (augustus/september). De raglanmouwen, de lummels en de combinatie kap+kraagje leken me heel tof!
Maar het patroon ìs niet tof. Ik vind het veel te wijd, de steekzakken in de zijnaad bijvoorbeeld zitten zover naar achteren dat Stella ze echt moet zoeken op haar rug om haar handen erin te steken. En de kraag flapt omhoog als ze haar kap opzet.

details

Ook de stoffen koos de juffrouw zelf. Kobaltblauwe ribvelours met dikke ribbels. Een gordijn dat ik ooit eens op een rommelmarkt kocht. Tussen de raglannaden, de kap en de kraag stak ik rode paspel. De hele jas is gevoerd met teddy van bij Artevelde. Als tussenvoering gebruikte ik wattine die ik eerst aan de ribvelours overlockte. De mouwen kregen een gewatteerde doorstikte gladde voering. De rode metalen knopen komen van bij de Veritas.
Het werd een heel dik pakketje met al die lagen tesamen. Ik stikte mijn versch overlockmes ermee bot en kreeg er geen knoopsgaten in gemaakt met mijn knoopsgatenvoet. Gelukkig heb ik sinds kort een boventransportvoetje waarmee het dikke pak vlotjes onder mijn naaimachine schoof!
En alsof al het bovenstaande nog niet erg genoeg was knipte ik mijn stof ook nog eens tegen de vleug in (hetgeen ik pas ontdekte toen een beginnende naaister het mij vroeg). Argh!

zuinig lachske


Gelukkig is Stella er content mee (en groeit ze zo hard dat ik tegen volgende winter toch zeker weer een nieuwe moet maken). 

Capuchon

15 opmerkingen:

  1. ewel, ik vind het de schoonste van de drie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het een zeer geslaagde jas. Je mag trots zijn op je werk. Alle drie de jassen zijn mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je dochter heeft een schone keuze, die dikke ribvelours is de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind hem ook heel mooi, en ben dol op dat ribvelours...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De kindjes zullen er heerlijk warm bij lopen met zulke mooie jassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stella heeft stijl hoor, superleuke jas, zalig die ribvelours.En ook al zie ik er niet veel van, het lijkt me een mooi stofje dat rokje(of is het een kleedje?)groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke jas!!
    Ik heb volgens mij van een zelfde dikke rib in het groen een zomerjas gemaakt voor dochter lief. Opgeduikeld uit de kringloop

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oooooh zo knap he! Ik vind hem prachtig (stoer!)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een super mooi stofje voor deze jas. Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het model op 't eerste zicht ook wat te wijd, maar de kleur is zo haar ding dat hij haar toch heel goed staat, vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Amai, tis echt sjiek, alle 3 die winterjassen. ik hoop dat ik dat met wat meer ervaring later ook kan! Mooi modelletjes ook. De rode is mijn favoriet!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind ze toch heel geslaagd. Vooral omdat ze zo straalt! Dan is alles toch geslaagd, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie jas! Mooie stof en kleurencombi. Ik wil dit model ook gaan maken deze winter. Zou ik een maat kleiner durven maken en dan verlengen? Zou hij dan minder breed zijn? Of zou hij dan te smal worden? Twijfel twijfel... Graag je input! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen