donderdag 3 december 2009

Zigzagband en velours

zigzagband en velours

Deze jurk maakte ik onlangs. Hij is nagemaakt naar een modelleke uit de Zara. Heel mooi en Lili stond er beeldig mee, helaas is het ondertussen te klein geworden. Het origineel had een polosluiting in de ronde kraag maar dat vond ik te ingewikkeld! Ik vond dit al een uitdaging op zich!

zigzagband en velours

Het was een gepriegel, die zigzagband. Vooral ook omdat ik mijn Wondertape nergens vond! Ik had nochtans recentelijk opgeruimd!

Het kleedje is gemaakt van bruine babyrib (velours met dunne rib) met een aubergine schijntje erop. Bij dat bruin vond ik turquoise wel mooi. De foto's zijn niet zo goed gelukt, dat ligt helemaal aan het weer! Ik wacht al drie dagen op wat beterschap om mooiere foto's te maken. De kleuren zijn dus niet waarheidsgetrouw.

Hoe je zo'n ronde kraag maakt (ik ken de juiste term hiervoor niet) kan je hier leren. Ik tekende de kraag gewoon over van het bestaande kleedje. Ik naaide eerst de bovenkant, dus die met de zigzagband ertussen die er half uitpiept. De kraag is verstevigd met vlieseline (vraag me niet dewelke, ik kocht eens een lap op de rommelmarkt en gebruik die nog steeds).

details

Het was de bedoeling om de zigzagband ook onderaan de kraag maar half te laten piepen, maar dat zou te moeilijk zijn zonder Wondertape. Dus stikte ik eerst het jurkje aan de binnenkant van de kraag en dan de buitenkant van de kraag op het jurkdeel met de naadwaarde naar binnen gevouwen. Doordat de zigzagband er al opgestikt was voordien kon ik nu weer diezelfde stiklijn gebruiken waardoor je dus geen stiksel zit (tenzij je er met je neus gaat opzitten).
Als beleg aan de armsgaten gebruikte ik biais, zo gemakkelijk! Je stikt 'm eerst biais gewijs aan je armsgat en plooit dan het geheel naar binnen en stikt nog eens vast. Heel netjes zo! Zo kan je ook een onderkant afwerken. Maar ik deed het anders, ik stikte een extra reep stof aan het jurkje en in die naad stak ik de zigzagband. Dan plooide ik de zoom om en stikte die vast. Ik zorgde ervoor dat het stiksel net op de halve zigzagband viel waardoor het aan de buitenkant niet zichtbaar is. Tenminste, dat was de bedoeling. Soms zat ik er wel eens naast maar dat zie je haast niet (velours is daarin heel vergevend!).

Lili en Stella vonden het niet mooi, te bruin denk ik. Ze zijn dat niet gewend eigenlijk. Maar bij het kiezen van de stof heb ik wat gedacht aan het meisje dat de jurk zal gaan dragen (en aan haar moeders smaak...denk ik toch).


Nu maar hopen dat de kleine meid erin past!

22 opmerkingen:

  1. Ooh, amai, als je het over mijn smaak hebt: ik vind het prachtig! Dankjewel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha, dochters met moeders die een naaimachien hebben krijgen niks handgemaakt van mij! Ha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind hem in ieder geval prachtig. Waar haal jij toch altijd die mooie knoopjes vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. deze komen gewoon van de Veritas. Maar ik heb er een heleboel gekocht in Frankrijk en onlangs nog, hier in Gent bij een stockverkoop!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke tip, de biais aan de armsgaten! Hoe zijde daar opgekomen? Echt weer superknap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi kleedje, maar als ik het begrepen heb heeft lili het zara-kleedje ook gedragen? en is dit voor een dochter van een vriendin dus?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi jurkje, vooral de kleuren bijelkaar vind ik erg leuk.
    Mooi gemaakt
    Ik reageer niet zo vaak, maar lees je blog altijd met heel veel plezier.

    Groet Annelie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Liesel: ik heb dat al een paar keer gezien bij kleedjes uit de winkel! Ik snapte eerst niet hoe dat eraan zat maar door te proberen werd het duidelijk: gewoon eraanstikken en naar binnen flappen en weer vaststikken.

    @Tante Hilde: Dit is idd niet voor Lili, voor wie het wel is is nog eventjes een verrassing!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk! Of: hoe je de herfst een vrolijk tintje kan geven.
    Soms wou ik dat dat voor volwassenen ook nog mocht: vanaf de kraag schuin naar beneden, niks getailleerd, niks accentueren van het 'balkon', gewoon lekker losjes. :-)
    Maar ik begrijp dat dat recht me is gepasseerd en nu enkel nog toebehoort aan piepjonge vrolijke prinsessen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die dochters van jouw zijn zo'n gelukzakken hè... 't is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooh, zo mooi! En dat zonder patroon, amai!
    Maar wat is eigenlijk Wondertape?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja echt schoon! Moest ik een dochter hebben, 'k gaapte u na...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Sese: Ik copy/paste eventjes van eerder:

    Het is dus een rolletje plakband, dun, en met een wit laagje papier erop. Het is van het merk Goldzack/Prym en zit in een kartonnetje.

    Zo ziet het eruit: http://www.hobbyspecials.com/media/BW0452987125.jpg

    Bij mij zat het niet in een plastiekje maar in een kartonnetje.

    Het is dubbelzijdige transparante plakband die je eruit wast en waardoor je vlot kan naaien. Ik zag dat ze in de Veritas ook een soort lijmpen hadden. Een stift waarmee je kan tekenen maar waar er dus lijn in plaats van inkt uitkomt en die lijm is ook uitwasbaar.

    Je kan die wondertape gebruiken voor alles waarvoor je speldjes zou gebruiken. Ik gebruik de tape voor ritsen, paspelbandjes en biais. Sinds ik die tape gebruik is alles veel keuriger afgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wijs wijs, da's inderdaad een model dat mooi draagt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh leuk zeg. Nu nog controle krijgen over mijn oude naaimachine.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weeral heel erg mooi. Ik hou van die kleurencombinatie. 't Zijn helemaal Kleine Pruts haar kleuren. Goed idee om biais te gebruiken als beleg. Dat ga ik ook ne keer doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Amaai zo schoon. Ik hou ook van bruin en van rib en de combinatie met turqois maar niet van het stikken van zigzagband.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heel mooi! Altijd zo'n schone modellekes!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. prachtig kleedje met prachtige kleuren! mss zien lili en stella het kleedje liever in het turqoise met een bruin biesje?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. I couldn't refrain from commenting. Very well written!

    My web blog :: best cellulite treatment

    BeantwoordenVerwijderen