dinsdag 8 december 2009

Tea Party Dress

Alweer een cadeautje! We zijn niet voor niks december he!

Tea Party Dress

De Tea Party Dress van Oliver+S! Slechts één schaartje staat er op het patroon, dus moeilijkheidsgraad 1. Toch toch, een jaar geleden zou ik er niks van gebakken hebben. Zeker met al die paspelbandjes! Het was wel wat gepruts maar met paspelbandjes oogt het zoveel mooier!

Tea Party Dress details

Ik gebruikte hele donkerblauwe tweed, wollen stof die ook wel eens voor herenbroeken wordt gebruikt. De stof vond ik enkele maanden geleden in de kringloopwinkel. Meteen gewassen natuurlijk en de stof is daardoor ook wel wat gekrompen. Daardoor is ze dik maar zeker niet minder mooi! Er zit een soort vissengraatmotiefje in.

Voor de voering (enkel in het bovenstukje) gebruikte ik de populaire geel-oranje appeltjes. En ook de stofknoopjes zijn appeltjes. Het was de eerste keer dat ik zelf knoopjes maakte vandaar dat de appeltjes niet zo goed geplaatst zijn op de knoop.

Als beleg aan de onderkant gebruikte ik weer biais (volgens het patroon is het anders).

Tea Party Dress

De foto's wilden maar weer niet lukken, in 't echt is 't kleedje nog mooier! ;-)

24 opmerkingen:

  1. Ahaaa!Jij bent dus gaan lopen met mijn patroon dat ik bij Vermiljoen besteld had.Ik had me op PB nog voorgenomen om die persoon te gaan zoeken en't hardhandig te gaan afpakken,maar ze stond voor mijn neus!:)
    't Is u vergeven,omdat't zo schoon is.En ik heb't ondertussen toch in mijn bezit.
    Dekke toch,gij bent een rappe seg!

    Maar't kleedje is super,echt!!!Waauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Nele: mor suske toch! Ik ben in elk geval niet met jouw patroon gaan lopen zenne :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'k zat trouwens te wachten op jouw versie van de tea party dress.Dat kruispunt van die paspels,is dat niet lastig?
    De birthday party heb ik nu ook liggen maar daar durf ik helemààl niet aan te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha dat patroon wil ik ook al een tijdje! Maar nog niet te pakken gekregen! Ik wacht geduldig.

    Oh en die knoopjes zelf maken is tof hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super!!! echt mooi!
    ik heb echter nog een vraagje: jij gebruikt vaak wondertape he? wast die bij jou mooi weg? bij mijn vorige poging bleven er altijd restje tape zitten, gelukkig in de zoom dus niet zichtbaar langs buiten, maar voor paspelbandjes durf ik nu niet meer... ik heb het al drie keer gewassen op verschillende temperaturen (warmer dan 40 durf ik niet), maar hopeloos...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waar heb jij die labeltjes laten maken? Mooi, mooi! Hopelijk sta ik binnen een jaartje ook zo ver als jij nu al staat!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Alweer een zeer schoon jurkje! Allé, zal ik hem dan tóch op mijn lijstje zetten? :-)
    Je labeldoekje mag er ook wezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Rietjetoet: ik heb met wondertape nog geen last gehad. Nu ja, ik ben er ook nog niet met mijn neus op gaan zitten eens gewassen. De tape zit toch in de naadjes he, en tussen de zigzag dus is hij niet meer zichtbaar (ook niet binnenin). Allez bij mij is dat toch zo.

    @Inge: mijn labeltjes komen van de Veritas. Ik ben er zelf niet zo content van. Ten eerste heb ik maar een heel smal strookje om om te plooien en vast te stikken. En ten tweede, de labeltjes zitten op 1 lange band, die band is wat opgerold en aan de achterkant vastgekleefd met een soort schildersplakband. Met het verwijderen van die plakband trok ik ook wat stiksel los (als je begrijpt wat ik bedoel, weefsels aan de achterkant van de labeltjes). Niet helemaal los maar toch genoeg om de helft van mijn labeltjes (diegenen die aan de achterkant kleefband hadden dus) te verfrommelen. Ik krijg ze niet meer terug mooi plat nu, zelfs niet met een heet strijkijzer.
    Daarom zoek ik een betere manier/firma om labels te maken. Voorlopig kan ik nog wel even voort want ik vergeet toch bijna altijd van er een labeltje in te naaien haha.

    @Nele: daar is niks lastigs aan! Wel opletten dat je rustig stikt op die plekken want dat is soms best een hobbel waar je machine over moet. Ik heb eens gehad dat ie er precies oversprong en ik zo op die plek grotere steeklengte had en de naad dus wat losser kwam. Maar daarna stikte ik telkens heel rustig en dat ging prima.
    Het enige lastige was de naadwaarden. Dit is nl een Amerikaans patroon en die naadwaarden ligt op 1/2 inch (dus 1,25 cm ongeveer). Bij mij (en dus ook bij jou, met je nieuwe brother haha) kwam dat overeen met de uiterst linkse naaldstand en dan voetje breed stikken. Maar met die paspelband is dat dus anders he. Die is maar 1cm breed en je moet die stikken met een ritsvoetje (waardoor je dus die uiterst linkse naaldstand niet kan gebruiken). Daarom eerst vastgeplakt met wondertape op de juiste afstand van de rafelrand! En dan afgegaan op een streepje op het stopplaatje. Misschien een tip voor als je er zelf aan begint.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wohow. Zo'n schoon kleedske. Echt wel retro touch met die paspels, da stofke en die knopen.
    Ik zal mij toch echt eens aan dat patroontje moeten wagen. Maar waar vind je die?
    Trouwens ben ik ook op zoek naar leuke naamlabels...niet evident die te vinden aan een schappelijke prijs! Iemand tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. meisjesmama,
    wat mooi! ik heb net verlekkerd zitten kijken op de site van oliver + s en ik denk dat ik mezelf maar een patroontje kado doe voor de kerst. nu heb ik alleen een vraag, normaal gebruik ik de knippie en de ottobre, maar die kleren zijn vaak veel te wijd voor mijn sprietenmeisjes. jouw kinderen zien er ook vrij tenger uit, moet je de patronen van oliver+s aanpassen, of zitten ze goed? (dat aanpassen lukt vaak niet zo goed, dus vandaar mijn vraag..)
    bij voorbaat dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heel tof gemaakt. Die binnenkant vind ik erg plezant! (Buitenkant ook uiteraard:))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @polkadotjes en Nev: patroontjes te koop bij Vermiljoenshop! Momenteel zijn ze uitverkocht daar. Vraag het anders eens wanneer ze terug binnenkomen?

    Ik heb de Birtday Party Dress gemaakt voor Lili in maat 3 jaar. Lili is nu 2,5 jaar en die jurk past heel goed. Alleen...normaal moet je waar de knopen zitten de stof omslaan naar binnen en daar het beleg tussen steken. Omdat ik het jurkje helemaal gedubbeld heb ben ik vergeten dat ik dus 2cm breder zat aan de knopen. Daardoor is het kleedje wat te breed op de rug, maar dat ligt niet aan het patroon maar aan mij :-)
    Ik moet de knopen nog eens verzetten, dan zal 't mooier passen maar ik zie daar zo tegenop.

    Dit kleedje is niet voor Lili of Stella. Een cadeautje. Geen idee dus of het goed zal passen, maar als ik vergelijk met andere kleedjes in die maat klopt het wel.

    Op de website van Oliver+S staan maattabellen. Bij het patroon zit er ook eentje bij maar die is in Inch. Op de website vind je er eentje in cm. Ik heb de links naar het forum en de maattabellen in deze blogpost staan:

    http://meisjesmama.blogspot.com/2009/11/jurkjes.html

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ken het probleem met de labeltjes van de Veritas, heb die ook en verfoei ze ook. We vinden ooit wel eens mooie, deftige labeltjes.
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Alweer zo mooi. De donkere tweed in combinatie met de gele paspel geeft het zo'n retro feel. Kunt ge geloven dat ik nog nooit met paspelband heb gewerkt? Binnenkort...
    Zo zelf knopen maken staat ook al effe op mijn to-do lijstje. Dat is toch wel weer iets anders dan een 'gewone' gekochte knoop.
    Hoe doet gij dat toch? Tegen de tijd dat ik één kleedje af heb, hebt gij er precies al een stuk of vier gemaakt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. super, dank je wel voor de tips

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Echt heel tof! Ik zou ook wel eens zo'n kleedje willen maken (of krijgen ;o))
    Zeg, wete gij da, hebben wij in onze Brother een voetje voor een blinde rits in te steken? Of heb jij dat er bij gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. nee, volgens mij zit er geen blinde-rits-voetje bij onze brother. Ik heb in de Veritas zo'n universeel setje gekocht maar ik heb geen flauw idee hoe dat ding op mijn machien moet!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb dat vandaag ook gaan halen, kheb het nog niet geprobeerd, maar tziet er inderdaad niet te simpel uit. En dedie achter de kassa kon mij ook niet helpen, ze had zelfs nog nooit van een blinde rits gehoord, serieus, krijgen die daar geen opleiding ofzo?
    Die naamlabeltjes van bij Veritas, kost dat eigenlijk veel? En moet je daar lang op wachten?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. zo'n universeel ding (lees blinde rits voet) heb ik ook en werkt perfect hoor. Om dat ding er bij mij op te krijgen (bij mijn naaimachine he) moest ik dat vijsje losmaken waar het klikgedeelte voor je voetjes mee aan de stang zit. Dan tussen de verschillende bijgeleverde stangopzetstukjes kijken welke op jouw machine past, erop zetten en dan voetje op dat ding. klaar. Effe zoeken, maar eens je het weet gaat het vlot hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Liesel en meisjesmama: ik heb ook een brother en ik kocht zo'n blinderitsvoetje, maar dat past daar dus niet op he! Volgens mij moet je zo'n voetje van brother zelf kopen, alez, als dat bestaat tenminste. Normaal zijn die blinderits-voetjes universeel, maar dus niet voor mijn brother! zucht!
    Mijn tante haar naaimachine (een Pfaff) waar ik vroeger op werkte, daarop past zo'n voetje wel perfect.

    Op Petit Bazaar waren er ook mensen met naamlabeltjes: misschien zijn die wel beter? (staat zeker in het boekje hoor, maar k heb het nu niet bij mij)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. oh veeeel te mooi om weg te geven! heb je geen spijt als je zoiets moois moet weggeven?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Niek: merci! Ondertussen is het blinde ritsvoetje van Brother onderweg!

    @tante Hilde: soms, als ik iets maak als cadeautje, kan ik het niet over mijn hart krijgen om bepaalde stofjes te gebruiken. Zeker als ik weet dat ik ze nergens meer kan kopen. En ja, soms vind ik dingen zo verbazend mooi uitgevallen (beter dan ik kon dromen) en doet het wel eens pijn. Maar in dit geval helemaal niet. Ik zie de kleine meis die deze jurk zal dragen supergraag!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb het patroontje ook gekocht. Ik begreep dat het patroontje niet klopt. Kunt u mij vertellen hoe ik het moet aanpassen? Ik heb 'n 2,5 jarige spriet.....

    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen