woensdag 30 december 2009

Lili aka De Balorigheid Zelve

Tweeënhalf en dat:
  • kleeft dvd-hoesjes met haar eigen speeksel tegen de raam
  • kan het niet laten van altijd en overal in spleten en hoekskes de prut eruit te prutsen. Favoriet -sinds ons autoloze leven- zijn de sleuven van de verluchtingsroosters in de trein. En dan direct naar 't mondje, ahja. En nog plezanter wordt het als zowel moeder als vader haar kokhalzend proberen tegen te houden
  • eet lijm, steentjes van op straat, blaadjes, haarrekkers, balonnen, glitters van de kerstversiering, springballen, papier (alle soorten maar het liefst gekleurd of karton)
  • is het enige kleinkind van de 5 dat ooit straf kreeg van opa
  • steekt haar broek af om minutenlang met haar blote kont tegen de kerstboom aan te vleien
  • is een uitermate subtiele pestkop: scheldt haar zuster al fluisterend uit voor 'stommerik' of 'jij bent dom/stom', 'jij bent mijn vriend niet', 'jij stinkt'
  • slaat haar moeders allermooiste tuinkabouter stuk terwijl ze -als ware het de kalmte zelve- op straf stond op de koer
  • poetst de ramen met haar natgeplaste onderbroek (trouwens ook moedwillig in haar broek geplast, 't kind is al perfect droog sinds haar 18 maanden)
  • heeft nooit driftbuien
  • spuugt op haar slapende zus
  • pikt de dekens van haar slapende zus
  • is onstrafbaar
Nieuwjaarsbrief Lili

Zeg nu zelf, dat gelooft toch geen mens?

Toch verbaasde Miss Balorigheid ons deze week alweer, positief dan hehe. Ze is van haar eerste kik al gigantisch rap, net zoals haar zus, we staan er dus amper nog bij stil dat ze eigenlijk nog zo klein is. Vlak voor de vakantie kwamen beide dames thuis met een nieuwjaarsbrief. Op school maken ze er enkel een voor mama en papa, voor meters en peters moeten we er dus zelf eentje fabriceren. Stella dreunde al een tijdje haar versje af, apetrots. Van Lili hadden we nog niks gehoord, ook niet als ik ernaar vroeg. Ik vond dat normaal, het kind gaat immers amper 2 maanden naar school. Dus oefenen dacht ik, maar eens de brief werd uitgepakt begon mevrouwtje. Bleek dat ze haar brief knal vanbuiten kon (en haar versje was dubbel zo lang als dat van Stella), alsook die van haar zus. En als klap op de vuurpijl verpletterde ze haar grote zus bij elk spelletje memory.

Auw

Erg he? Man, kwaad dat ik was! Dit is al wel geleden van oktober, de scherven hebben we nog maar mijn lief moet nog altijd 'efkes rap' lijm gaan kopen.

Iemand die kan voorspellen wat voor puber dat wordt? Braaf en timide, mooi en lief, zorgzaam en opgeruimd, flink luisterend naar moeder? Ja he...plies

23 opmerkingen:

  1. ai, ik wil het antwoord ook wel weten wat voor puber dat gaat worden. 'k heb geloof ik ook zo een exemplaartje rondlopen. ik dacht altijd dat dat kwam omdat ze op de stoep was geboren..
    mijn middelste dochter is ook echt onstrafbaar, en draait u echt rond haar vinger terwjil ge erbij staat enluidop zegt: "ik laat me niet doen, ik laat me niet doen door een 5jarige!!!"; maar het lukt haar elke keer wel...jammer genoeg was ikzelve ook zo eentje en jammer genoeg was ik ook een vreselijke puber...ik hoop echt echt dat mijn dochter niet de streken uithaalt die ik gedaan heb, ik hou echt nu al mijn hart vast...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oei, klinkt niet echt hoopgevend :-)
    Ik was zelf ook een pittige puber, maar ik herken me zelf veel meer in emotionele Stella. Lili is volgens mij helemaal haar vader. Zowel zijn familie als hijzelf beginnen het te merken, en kijken dan meewarig. Ai.
    Ik bedenk de laatste tijd vaak dat ik mijn dochters kinderen toewens zoals ze zelf zijn geweest. Ha! Ik geloof dat mijn schoonouders soms toch wel in hun vuistje lachen nu...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik heb hier luidop zitten lachen :-)
    Mijn dochter is nog maar 10 maanden, maar met haar guitig lachje windt ze nu ook al iedereen rond haar dikke worstenvingertje...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja lap, hier nog iemand met zo een - onstrafbaar, ik ga fluitend door het leven en niets kan me raken - exemplaar. Ze is er nu 5,5 en ik heb niet de indruk dat ze van plan is binnenkort wat meegaander te zijn. Moet zeggen...ook wel heel vlug in alles, heel pienter en ze onthoudt werkelijk alles (en pakt me daar dan ook geregeld op, pf).
    Ik luister dus graag mee. Ik vrees zelfs dat ons jongste exemplaar nog een slagje erger zal zijn.
    Leuk voor de onstrafbaren om zo onbezorgd door het leven te kunnen gaan (mijn oudste daarentegen is dan te plichtsbewust en emotioneel, 't is ook wat)...voor de mama's en papa's is de fun al heel wat dunner gezaaid als de zorgvuldig uitgedokterde strategie weer niet blijkt te pakken.

    In ieder geval...'t is een dotje, die Lili!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien toch nog licht in de duisternis: ik heb een collega die altijd zegt dat haar dochter gepuberd heeft als kleuter en in de lagere school, maar er dan ook wel door was :-) Wie weet...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oewww, zo pijnlijk, die mooie tuinkabouter, het lijkt echt zo kapot gedaan om je te raken. Ik zou ook woedend zijn! Ik heb eens gehoord dat erge (peuter)pubers, heel intelligente & creatieve mensen worden en bij jouw dochtertje blijkt dit wel te kloppen.
    Ik luister ook graag mee hoe jullie een methode zullen vinden om te straffen, ik heb zo'n gevoel dat mijn dochter ook een felle gaat worden... mijn schoonmoeder zou zeggen "een flink pak slaag op de blote poep en ze zal het wel afleren", maar daar ben ik sowieso falikant tegen... Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet niet of het klopt maar 't SCHIJNT dat rebelse baby's brave pubers worden.
    't Schijnt hééé....
    't Zou natuurlijk ook kunnen dat dat ooit een spreuk was van Bond Zonder Naam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach jom,troost u,ik heb er hier ook zo ééntje.
    Juist ja,die kleine blonde met die schattige snoet.Juist van 't zelfde.Bijna drie en vechten met de grote jongens op school en al...
    "Er mag iets inzitten"zeggen ze dan.Een uitspraak waar ik kiekenvel van krijg.
    Haha,die Lili,de deugenieterij straalt eraf.
    Maar ik vind ze zooo om op te eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Me dunkt dat je daar inderdaad nog je handen gaat vol mee hebben. Maar troost je, ik was ook zo'n vreselijk rebelse kleuter en bij mij is het toch goed gekomen (denk ik). ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Balorigheid. Ik wist niet zo goed wat dat woord betekende.
    Nu wel :-D.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn ma heeft het gezegd: ik hoop dat uw dochter net zo is als jij... en lap... tis van datte. Ze hebben er alletwee van mee! Als kind kon ik zo boos worden dat ik zelfs mijn pa eens aangevallen heb gewapend met een stoel... mijn dochter van anderhalf deed hetzelfde met een gevulde koffiepot! kWist niet eens dat ze dat ding kon opheffen tot ik het letterlijk naar mijn kop geslingerd kreeg!
    Maar uiteindelijk heb ik mijn 'rust' (relatief begrip) wel gevonden... als ik ongeveer 25 was... . kHoop dat mijn meiden hun rust wat vroeger vinden! Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ALs je opsomt, geloof ik woord voor woord. En als je nu aan een opsomming toe bent, is het waarschijnlijk omdat je er al heel lang loopt aan te denken hoe dat nu kan en waarom en van wie ze dat heeft.
    Ik heb ook soms/vaak dat gevoel met Mona. Even temperamentvol, maar wel heel lief. Je staat met je rug tegen de muur, hé.
    Ik vind het wel grappig dat het wel "van de papa" zal komen!
    Je hebt dan wel energieke kids, maar ze zijn heel mooi, slim en creatief. Dat telt ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zo'n toffe gelijk mij, ik was ook zo! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hahahaha, als ze 16 is neemt ze je niet in dank af dat je dit over haar op het web hebt gepubliceerd! en zo'n onschuldig snoetje he?!
    Groetjes Cindy
    www.uttemetut.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha, wat een heerlijk kind, lekker eigenwijs :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Grappig voor ons om te lezen, of het voor jullie altijd even leuk is betwijfel ik sterk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. "GELUKKIG!" Dat gaat ze dan zijn.. :-)
    Leuk toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik ga een klastransfer voor arne aanvragen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Moeilijke kleuters zijn gemakkelijke pubers volgens de kinderpsychiater op kinderpsychiatrie. Ze hebben voldoende grenzen afgetaste en voldoende grenzen gekregen zodat ze dat niet meer moeten doen tijdens hun puberteit.
    Vijftienjarige neef was een helse kleuter en nu een schat van een puber met ongelooflijk veel zin voor humor en verantwoordelijkheid. Zijn dertienjarige zus was het gemakkelijkste kind dat je je kan voorstellen, nooit grenzen afgetast en is nu een helse puber.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oei ik was ook zo'n peuter/kleuter en lagere schoolkind.. Mijn mama zei altijd dat ik al heel mijn leven puberde. Als puber eventjes last van gehad maar dan rond mijn 15 jaar plots van de ene dag op de andere braaf geworden :)
    En soms helpt dat nog altijd dat vindingrijk zijn, doorzettter zijn, ... Dat komt allemaal wel goed ;)

    BeantwoordenVerwijderen